Vanlig hederlig DRESSYR

Sitter och försöker läsa bland lite hästbloggar, men blir helt chockad över utbudet. Det finns knappt en enda blogg som inte innehåller en massa western, NH, centrerad ridning, bomlösa sadlar och klassisk ridning. Vart är den gamla hederliga dressyren? Vart har den tagit vägen?

Tror att många tycker att dressyren tar lång tid, har få belöningar för slitet man lägger ner. Men att, i mina ögon, fuska genom att till exempel trä på skarpa bett är verkligen ingen lösning på problemet. Eller att rida på långa tyglar. Varför ska man göra det? Träna upp en mjuk hand genom engelsk skolridning istället och stöd hästen på bästa sätt! Att fokusera mycket på ryttaren och ryttarens sits är jätteklokt, men att dra det till extrema nivåer är inte bara oklokt utan enligt mig också skadligt. Om du konstant sliter i ditt skarpa bett istället för att faktiskt jobba fram formen från baken och fram, eller rider på långa tyglar jämt, kommer din häst att få allvarliga problem med frambenen.

Jag efterfrågar starkt bloggar om engelsk skolridning, både dressyr och hoppning. Tacka vet jag Emelie Brolin (som iofs jobbar enligt Anky van Grunsvens filosofi som är något alternativ, men fortfarande näääära den klassiska skolrdningen), Kyra Kyrklund eller Ann-Sofie Oscarsson som kämpar via den gamla vägen. Nytt är verkligen inte alltid bättre.....

Kommentarer
Postat av: Idah

Hihi jag kämpar i evigheter med de där uppläggen ;) typ.. Men ibland handlar jag på coop, men jag och jonas sätter in pengar på icakortet varje månad så då handlar vi helst all mat på ica förståruu ;)

2009-08-14 @ 08:52:03
URL: http://idahperman.blogg.se/
Postat av: Evelina

Nog kan nytt vara bra. Men innan man hittat någonting som verkligen fungerar, det är det som kallas gråzon! och det är väl där många är och fifflar och fafflar.

Jennifers blogg är ju bra, dock inte på samma nivå som den du nämner där uppe..

Du vet att jag tycker som du, rätt och riktigt oavsett disciplin! För en hållbar häst krävs de längre fungerande lösningarna! (:

2009-08-14 @ 21:35:54
URL: http://epettersson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0